Loop je bij het drinken van wijn een verhoogd risico op borstkanker?

-Over het algemeen wordt gezegd dat als je een glas wijn per dag drinkt dat het juist heel goed voor je is. Toch zit er ook een nadeel aan, dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Harvard Universiteit.

 

Uit dit onderzoek is gebleken dat als je vier kleine glazen wijn per week drinkt het risico op borstkanker met 15% wordt vergroot. Degenen die gemiddeld twee glazen wijn per dag drinken, vergroten het risico op borstkanker met 50%.
Uit het onderzoek komen dusdanige resultaten, dat de onderzoekers ook reguliere drinkers in de leeftijdscategorie van twintigers en dertigers waarschuwen voor de toename van alcohol. In deze leeftijd schijnt je een verhoogd risico te lopen om de ziekte te ontwikkelen en een derde hebben een verhoogde kans op het krijgen van borstkanker. Ook al ga je naderhand minder drinken, dat maakt voor de risico factor niks uit.

 

Hoe kan dit dan?
Wat blijkt is dat door het drinken van alcohol, het niveau van het hormoon oestrogeen in je lichaam ophoog gaat. Helaas is dit hormoon vaak de boosdoener in het laten ontwikkelen van tumoren.

 

Tja, dat klinkt allemaal best heftig. Natuurlijk weten we allemaal dat dit niet de enige factor is als het gaat om borstkanker. Genoeg bewegen, gezond eten, kortom een gezonde leefstijl, helpt het risico te verminderen. Natuurlijk speelt er ook nog een erfelijkheidsfactor, als ik zo’n onderzoek lees, vraag ik me altijd wel een beetje af of ze wel echt alle factoren hebben laten meetellen.

 

Dat een wijntje per dag ook gezond voor je kan zijn, maakt het wel allemaal weer moeilijk. En is het ene risico het andere waard? Ik zou zeggen als jij geen verhoogd risico hebt op het ontwikkelen van borstkanker, lekker een wijntje bij je eten drinken….., maar doe het wel met mate.

Wat vindt jij?

-

Reacties

*